Dieta normokaloryczna po kontuzji

Po kontuzji czy operacji, kiedy chory nie jest aktywny a jednocześnie musi wrócić do zdrowia, prawidłowe odżywianie jest niezwykle ważne. Nie tylko po to, by chory zachował dobre samopoczucie, ale przede wszystkim po to, by jak najszybciej wrócić do zdrowia a jednocześnie nie doszło do niedożywienia bądź – przybrania na wadze.

U osób aktywnych, uprawiających sport i na co dzień dbających o fizyczny aspekt życia, kontuzja, która unieruchamia bądź uniemożliwia kontynuowanie aktywności to spory problem, który często kończy się nie tylko obniżeniem nastroju i stanem depresyjnym, ale również dodatkowym wałeczkiem tłuszczu. Dzieje się tak dlatego, że organizm przyzwyczajony do przyjmowania zwiększonej ilości kalorii spalanych podczas aktywności, domaga się identycznych posiłków ja przed kontuzją, ale nie jest w stanie nadmiaru kalorii spalić. Dieta, która była prawidłowa przed kontuzją przestaje być – w momencie unieruchomienia –dietą normokaloryczną. Przyjmując takie same ilości posiłków, chory zaczyna tyć. Jak temu zapobiec?

Już od początku kontuzji, trzeba zadbać o prawidłową dietę – przede wszystkim, dostarczać do organizmu mniejszą ilość kalorii niż na co dzień przy jednoczesnym dbaniu o to, by posiłki były wysokobiałkowe. Unieruchomienie zmienia przyswajalność pokarmów, dlatego trzeba również uważać na to, by dieta nie stała się powodem kłopotów z trawieniem.

Dieta po kontuzji – co jeść i czego unikać?

Przy kontuzji, organizm potrzebuje dużej ilości białka, by odbudować zniszczoną lub uszkodzoną tkankę. Większość białka powinno pochodzić od zwierząt i być białkiem łatwo przyswajalnym. Z naturalnych produktów najlepiej sprawdzą się tu jajka, chudy twaróg oraz chude mięso. Dietę można również wzbogacać o ryby, które zawierają witaminę D, niezbędną do mineralizacji kości.

Przy rekonwalescencji po urazie warto unikać soi. Wprawdzie jest ceniona za wysokie ilości białka, ale jednocześnie nie jest łatwo przyswajalna.

Alternatywą, która pomaga powrócić do zdrowia przy kontuzji i zachować dietę normokaloryczną są odżywki białkowe, które można stosować uzupełniająco w codziennej diecie. Zaopatrzą one organizm w odpowiednią ilość łatwo przyswajalnego białka do odbudowy a jednocześnie łatwo sterować w ich przypadku ilością przyjmowanych kalorii.